måndag 17 januari 2011

Godtyckligt

Jag läser och jag läser. Det ena och det andra. Förr läste jag endast för att förströ mig. Även en dålig bok läste jag klart, för man visste ju aldrig. Den kunde bli bättre. Även om den inte blev bättre, så surade jag aldrig över förspilld tid. Den tid jag lagt på att läsa klart just den dåliga boken. Idag läser jag för att analysera och för att jämföra. Det sista borde jag väl inte göra, men kan inte låta bli. Jag jämför mellan olika författare och med mitt eget sätt att skriva. Om en bok inte verkar bra, så läser jag inte klart. De gånger jag trots allt tagit mig igenom en dålig, för att inte säga värdelös, bok, blir jag arg på mig själv. Vilket slöseri med tid. Tänker jag. Jag tänker ockå att varför? Varför fick just den där boken ges ut? Vad tänkte redaktören på? Hur mycket pengar har de lagt på marknadsföring av den usla boken? Hur mycket marknadsföring hade det behövts för att få fart på försäljningssiffrorna av en bra bok? Jag kommer till samma slutsats varje gång. Allt kan säljas in med bra marknadsföring. Vi konsumenter köper det vi blir tillsagda att köpa. Det har inte så himla mycket att göra med kvalitet. Så, hur kan jag fixa god marknadsföring..?

Inga kommentarer: