söndag 16 januari 2011

Korrekturfel

Suck. Jag skulle precis skicka iväg ett exemplar av min bok och bläddrade lite planlöst igenom den. Vad upptäcker jag då? Ett korrekturfel! Ett litet ord har smugit sig in där det inte ska vara på sidan 198. Perfektionist som jag är blev jag kallsvettig och fick lite ont i huvudet. Nu har det släppt. Man ska inte överdriva. Till boken ville jag skicka ett kort. Det är ju lite tråkigt att få med ett datorskrivet kort, tänkte jag. Så jag skrev för hand. Nu när jag läste igenom så ser jag att min handstil inte är av denna värld. Min brutna handled från förra året spökar fortfarande. Det är helt omöjligt för mig att få fason på bokstäverna, det ser ut som om jag darrar när jag skriver. Och det kanske jag gör..? Nu tänker jag stå vid min övertygelse att det är trevligare att få ett handskrivet kort än att få ett datorskrivet, skakningar eller ej!

2 kommentarer:

www.blogg.aftonbladet.se/newyorkmamman sa...

Jag vet hur du känner när det gäller de där korrekturfelen. Det känns så pinsamt på något sätt. Och aldrig lyckas man se dem. Men nu pratar ju du om en hel bok! Ett litet ynka fel är väl inget i det stora sammanhanget! Värre är det när jag skriver korta blogginlägg och missar att rätta stavfel. Jag kan läsa igenom hur många gånger som helst ändå ser jag det inte.
Din handstil är alls inte hemsk.

Hanna Lans sa...

Min handstil går ju nästan inte att läsa ju... Det är konstigt med stavfel, när jag var yngre hade jag aldrig misst ett enda ord, det lovar jag svära på. I det här fallet rör det sig om ordet "blir" som smugit sig in som extraord i en mening. Typiskt datorslarv. :(