söndag 20 mars 2011

Världen är full av små män

Små män med storhetsvansinne. Kan vi göra något åt dessa? Kan man se tecken och agera innan man behöver skicka USAs militär för att bomba sönder och samman? Kan man se tecken innan man gifter sig med dem? Innan man skaffar barn med dem? Oops, nu avvek jag från min ursprungliga tanke. Alla dessa oskyldiga som drabbas. Lokalbefolkningen, kvinnorna, barnen, djuren, naturen ... Den enorma kostnad som följer. Som följer då infrastruktur behöver byggas upp, skolor och arbetsplatser återuppbyggas, rättegångskostnader betalas, eller, nej, nu avvek jag från tanken igen. Alla dessa liv som åsidosätts för att den lille mannen ska få spänna sin bröstkorg och känna sig som härskare över sitt land. Över sin son, över sin ex. Men vad är det med mig, nu får jag fokusera på huvudämnet. Och slutligen, all denna tid de tar från oss runtomkring. Då vi måste konfronteras med dem. Måste förhålla oss till dem. Inte kan ignorera. Inte kan bortse ifrån. För det är då de tar över och tvingar än fler till lydnad. Jag tycker det är bra att världen reagerar på Khadaffis styre. På samma sätt ger jag mig själv en klapp på axeln för att jag vägrar böja mig. Ibland tar det mer på krafterna än annars. Då tar jag mig en promenad i blåsten och låter det negativa blåsa bort. Sedan skriver jag ett inlägg om det och låtsas att det handlar om något annat.

8 kommentarer:

vally sa...

Bra!

Varför tövar man på hanen beträffande Gadaffi.
Är det rätt att så många oskyldiga skall sätta livet till för en psyksjuk tyrann.
Det måste väl ändå vara helt fel.
Det känns inte bra det här.

Jo vännen. Beträffande textfärg. Det skulle vara bra med svart tror jag.

Sofie sa...

Jag har läst din bok och är imponerad över att du står upp. Lycka till med allt!

Carita sa...

Om du menar den där Libyensnubben, så nej... klok kan han inte vara. Han ser ju arg och elak, för att inte säga vansinnig, ut också. Hoppas han inte läser din blogg och den här kommentaren, för då drabbas väl hela Finland av hans hämndlust...

Hanna Lans sa...

Sofie: *Blinkar bort en liten tacksamhetstår*

Carita: Tanke föresvävade mig att man kanske inte skulle namnge honom. Men då är man bara en liten lort, som Skorpan och Jonathan så klokt uttryckte sig.

vally sa...

Jag stavar namnet fel men han är inte värd att bli rättstavad.
Så de så.

Hanna/Morran sa...

I tidningarna kan de inte riktigt enas om hur de vill stava det...

Newyorkmamman sa...

Här tycker jag Japan får större utrymme. Det är via Vally jag får de flesta Libyennyheterna. Han läser nog bara Jonas Gardells blogg ändå. Eller Kissies brors kanske? Äsch.
Lustigt, mamma undrade också hur du fortfarande orkade stå upp...alltså lustigt kanske inte är rätta uttrycket men...ja, du förstår säkert.
Kram Morran.

Hanna Lans sa...

NYC-mamman: Det är fler än så som undrar samma sak... Numera är jag så van, men ibland blir det lite mycket.