torsdag 12 maj 2011

Att uppfinna en sanning

Jag slås ofta av vad folk tror på. Inte vilken religiös trosuppfattning de tror på, utan på olika sanningar som levereras i media eller i en vänkrets. Jag har ofta blivit konfronterad med detta då jag är en sanningssadist själv. Jag ljuger inte. Nej, nu ljög jag inte. Jag ljuger inte. Har aldrig gjort. Därför har det varit väldigt svårt för mig när mitt ord står emot någon annans och den andra blir betrodd och jag misstrodd. Men alltsomoftast så händer det.

Efter 11 september invaderade USA Irak och Afghanistan. Men att invadera ett land är fel enligt internationella krigslagar, däremot får man göra en motattack om man själv har blivit attackerad. Men enligt reglerna (hur det nu kan finnas lagar om hur man får kriga ...) så blev inte USA attackerat den där dagen. Alltså hade de inte rätt att invadera. I amerikanska medier slog man upp det hela som en attack och att man nu var i krig med Afghanistan och Irak. Man ville tysta de röster som trots allt försökte förklara hur reglerna fungerade och att USA gjorde fel. Att Irak dessutom blev invaderat i samma veva, trots att det var Al Quaida som utfört attentatet, det renderade en hel del protester. Jag som bodde i NYC fick ofta gå långa omvägar för att det var en ny protest mot kriget som var baserat på oljerikedomarna. USA ville kontrollera oljan menade man. USA svarade med att det var krig för att man blivit attackerat. Tillslut så lyckades man. Invasionen blev ett krig istället och så hade man gått runt lagarna.

Idag slås jag på nytt av sanningar som levereras. Av helt annan sort än 11 september. Nämligen Denise Rudberg. Jag prenumererar på Damernas Värld och idag damp den ner i brevlådan. När man numera läser artiklar om Denise Rudberg, så står det alltid, utan undantag, att hon har uppfunnit en ny genre. "Elegant Crime". Förmodligen en marknadsföringsstrategi. För inte är det sant, inte. Kanske att utbudet inte är så stort, men genren fanns redan innan. Jag sneglar mot ett exemplar i min bokhylla från år 2002 som heter "Social Crimes". Den är inte ensam i sin genre och jag hade kunnat göra en lång lista, men det var den som hoppade på mig när jag funderade över det här med sanningar.

Nu tänker jag uppfinna en sanning. Den där jag redan är en framgångsrik författare som tjänar storkovan på sina böcker. Kan vi alla hjälpas åt att sprida denna sanning, så kanske den tillslut blir sann!?

1 kommentar:

Sofie sa...

Nu äntligen kan jag kommentera... Att få in Al Quaida och Denise Rudberg i samma inlägg, skickligt. :)