söndag 22 maj 2011

Början

 Nu är jag modig. Nu publicerar jag början på min nästa roman. Ja, visserligen är det fortfarande bara ett råmanus, men jag tänker mig början ungefär såhär:

”Men kör över mig då!” Han vrålar ur sig sin förtvivlan framför den vita Saaben som just tvärnitat framför honom på Oscarsleden.
”Kör över mig”! Men den vita Saaben står alldeles stilla. En annan bil passerar långsamt förbi på Saabens vänstra sida.
”Aaahh” skriker han nu, då han inser att han missat ytterligare ett tillfälle att förlora sitt liv. Han som hade trott att denna idé skulle vara enkel att utföra. Att springa framför en bil på leden, utan möjlighet för bilen att hinna stanna.

I mörkret stod han vid vägkanten och väntade på det rätta tillfället. Det var ganska glest med bilar den här natten men varken måne eller stjärnor syntes på himlen, så risken att bli upptäckt där han stod borde ha varit minimal. Den första bil som kom reagerade han för långsamt på, han hörde den helt enkelt inte närma sig, så tillfället gick förlorat redan innan han hunnit hoppa ut på vägen. Den andra bilen som kom, missbedömde han hastigheten på och den tid det skulle ta att hoppa framför i precis rätt ögonblick. När han gjorde sin störtdykning så hamnade han inte framför däcken som han hade planerat, utan bakom det bakre hjulparet. Smärtan i knäna när han ramlade i asfalten hade för ett ögonblick varit bedövande och han rev upp ett stort hål på vardera knät på sina mörkblå märkesjeans. Den högra handflatan fick rejäla skrubbsår och armbågen fick sig en vacker stöt. Surt linkade han tillbaka till sin plats bredvid en nyponrosbuske som inte helt dolde hans kropp, men där han hade en bättre uppsikt över trafiken.

”Tredje gången gillt” tänkte han när han såg Saaben närma sig. Den här gången skulle han minsann inte hoppa försent. I precis rätt ögonblick kastade han sig framför strålkastarna på bilen. Hur, hur, var det möjligt att föraren hade hunnit stanna på den korta sträckan? Den nuddade bara vid honom när bromsarna låste sig. Kroppen fick en knuff och han föll hårt på asfalten, men inget mer hände än att hans högra hand fick ytterligare kraftiga skrubbsår och att hans vita skjorta fick ett hål på högra armbågen. Hans högra höft fick sig också en kyss av asfalten, men annars var han fortfarande full av liv.

Utan att kunna besinna sig kastar han sig upp och slår med knytnävarna på motorhuven till den vita Saaben.
”Kör över mig då” vrålar han. Genom rutan skymtar han en rädd flicka och uppfattar sedan en medelålders man i passagerarsätet. Denne ser lugnt på honom medan han talar i en mobiltelefon.
”Åh, nej, han ringer polisen”. Den förödmjukelsen skulle bli för mycket. Först två misslyckade självmordsförsök och sedan polisförhör ovanpå det. Förmodligen med efterföljande läkarbesök och tvångssamtal med en psykiater. Nej tack, så roligt ska de inte ha det. Han gör helt om framför bilen och springer in i nyponrosbuskaget för att komma bort från vägen. Glömmer av vägräcket och dunsar med hakan först när han snavar över det. Han kommer snabbt på benen och försvinner mörbultad, med vid alldeles för mycket liv, in bland Klippans myller av bostäder och ateljéer.

Hoppas ni alla får en trevlig söndag!

13 kommentarer:

Maria Engelwinge sa...

Jadu, min vän. Utan att överanvända ett massa superlativ säger jag bara: Du är min favoritförfattare. Skriv, skriv, skriv! Jag vill ha MER!!! :)

Här är länken:
http://engelwinge.blogspot.com/2011/05/som-nagon-annan-baddar.html

Hanna Lans sa...

*Rodnar lite av glädje*

Maria M sa...

Nu är ju inte jag någon bokmal direkt. Men jag fastnar och vill ha mer! Vilket då säger en del.
Se så, skynda dig att bli klar nu ;-)
Kram vännen!

Marie A sa...

Låter spännande, vill läsa/veta mer!!

Sofie sa...

Jag vill läsa mer!

Carola sa...

jag vill oxå läsa mera!!!

Hanna Lans sa...

*Rodnar ännu mer av glädje*

Marina sa...

Det smakar mera...

camillos sa...

Nä men, nu blir jag nyfiken på resten! Det känns ändå lite speciellt att få tjuvläsa...
När kan man beställa den tro?

Hanna Lans sa...

Jag räknar med att få ut den i början av nästa år. Jag hade trott innan årsskiftet, men det kommer förmodligen en barnbok innan. Oj, nu lät jag riktigt produktiv. :)

NEWYORKMAMMAN sa...

He he, jag HAR läst mer! Den är BRA, jag lovar.

Boknettan sa...

Härligt!
Nu har du fångat mig och gjort mig nyfiken.
Jag vill läsa mer... :)

Maria Engelwinge sa...

Kan inte låta bli att räcka lång näsa åt förlagen som nobbade dig, för du kommer att slå igenom megastort endera dagen:). En riktigt, riktigt bra början på nästa roman är det här!