lördag 14 maj 2011

Det svängde

Jag och sonen smet iväg på bio tidigare idag. Vi tog bussen in för nu har mitt miljömärke till min etanolhybrid gått ut. Att åka buss är ju långt mer miljövänligt så den borde jag frekventerat lite mer de senaste tre åren, men gjort är gjort. Det var skoj att åka buss och jag klarade galant att betala för oss båda via sms. Sonen var en mästare på att läsa alla hållplatsers namn. Inne i stan svängde det rejält vid Domkyrkan, så det var vi tvungna att titta närmare på. Eller lyssna närmare på. Det var ett hoolabaloo för rättvisemärkning. Jättebra, inte en dag för tidigt! Min syster skrev sin uppsats om detta på Handels för fler år sedan än jag vill komma ihåg. Sorgligt hur lång tid det tar för etiska strömningar att fastna? Några bord sålde choklad. Här hade jag gärna stannat längre och köpt halva lagret, men jag har ett uppdrag från mig själv att jag ska bli en sund person, så jag köpte ingenting. Sonen fick en heliumballong. Åh, lyckan över en heliumballong! Sedan var det inte mycket mer. Det var väldigt synd tycker jag. Rättvisemärkningar är viktiga och att Göteborg fått utmärkelsen Fairtrade City, borde ha fått mer uppmärksamhet. Hade vi inte hört musiken hade vi missat det hela. (Att jag sedan reagerar på att allt är på engelska, det får jag leva med. Men vad är det egentligen för fel med "rättvisemärkt stad"?) Arthur och minimojkriget eller vad filmen hette, hade jag kunnat vara utan. Men det hade inte sonen. Han kommenterade högt för de fem andra åskådarna vad som hände och vad som hade hänt i de två tdigare Arthurfilmerna. Ingen verkade dock ta illa upp och om de var funtade ungefär som jag är, så uppskattade de istället kommentarerna. För utan dessa hade jag inte förstått någonting. Och då var den ändå dubbad till svenska.

Inga kommentarer: