torsdag 19 maj 2011

Förlägenhet och fluffblommor

Idag har det varit stora bokbytardagen. I Göteborg gick den av stapeln vid fontänen på Järntorget. Jag tog med mig en av mina egna böcker och skrev en dedikation till mottagaren. Att det skulle vara trevligt om hon/han lämnade en kommentar här på bloggen om vad hon/han tyckte om boken. Snabbt scannade jag av vad folk höll i händerna och oblyg som jag är frågade jag genast en tjej om hon kunde tänka sig att byta "Ett litet snedsprång" mot den bok jag hade med mig. Tveksamt tittade hon på min roman och sa att hon inte kände igen den. Då hände det. Jag blev fruktansvärt förlägen! Jag kunde inte för mitt liv få ur mig att det var jag som var författarinnan. Snabbt hasplade jag ur mig att den fått fin kritik och blivit jämförd med "Inte utan min dotter". Sedan grabbade jag åt mig Denise Rudbergs bok ur hennes händer, lämnade min egen och försvann från platsen. Ibland förundras jag över mig själv. Är inte jag en kaxig person? En sådan som kan prata för mig? Tydligen inte. Jag var tvungen att lugna mig med lite blommor. Fluffblommor, brukar jag kalla dem i brist på bättre namn. Men nu vet jag att de heter Lövkoja. Sedan köpte jag två kaffekoppar av bara farten. Nu har jag lugnat ner mig och ska lapa lite sol på baksidan innan jag går på drop-in på skolan. En kaffe skulle sitta fint.


Uppdatering: Tjohopp, där i mitten av GPTVs reportage om bokbyterdagen dyker ju faktiskt min bok upp! Och tjejen vars Rudberg bok jag hastigt och olustigt sprang iväg med.

11 kommentarer:

Sofie sa...

Jag tycker att du ska sträcka på dig rejält. Du har skrivit en fantastiskt bra bok!!

Milena sa...

Hur gor man om man vill bestalla din bok, men inte bor i Sverige?

/Milena

Hanna Lans sa...

Sofie: Tack! Du fick en blogg-puss i en annan kommentar. :)

Milena: Du kan beställa direkt från mig om du vill. Jag tror inte att Adlibris skickar utomlands? Om de gör det, så är det nog den billigaste vägen eftersom de har avtal med Posten. Om du köper direkt av mig så blir det 100 kr plus porto. Till USA kostar det 90 kr och inom Europa 80 kr.

Maria Engelwinge sa...

Jag hade reagerat precis likadant, Hanna. Känt mig skitdum! Är det möjligtvis lilla Jante som spökar igen?;) Han är ju begravd i Norge, men tydligen går han igen...grrr.
Puss

Hanna Lans sa...

Det kan ha varit Jante, men jag tror inte det. Det var nog egentligen det faktum att boken handlar om mig. Det går inte att värja sig från det faktumet. När jag såg gruppen av kvinnor som tittade mot mig när jag tog upp min bok, så kände jag inte för att prata om boken utifrån mig. Jag inbillar mig att det hade varit annorlunda om det varit en fiktiv berättelse som jag hade fantiserat ihop hej vilt. Men helt plötsligt blev jag så konfronterad med att det är jag som lämnar ut hela mig. Hade jag sagt det hade de fått ett ansikte bakom boken och helt plötsligt kändes det så naket.

Tror jag. Fast jag kommer nog analysera mitt beteende några dagar framöver omjag känner mig rätt. Fast känner jag mig själv alls..?

Maria Engelwinge sa...

Ah, jag förstår. Och tänker samtidigt på hur jag skriver. Det är ju inte självbiografier, men jag finns ändå i de flesta av mina karaktärer så det här med nakenheten förstår jag till fullo.
Ja, vem känner sig själv? Ibland upptäcker man nya sidor man inte hade en aning om att man hade. Mycket fascinerande.

mockapocka sa...

Jag såg den! Den blixtrade till där mitt i reportaget.

Den som slutligen fick den kommer känna sig mycket nöjd även om du inte fick till någon bra slutkläm där och då. Det var kanske inte ett forum som kändes tryggt på det sättet. Att prata om boken och sig själv på exvis ett seminarium dit folk har kommit av intresse för just den boken är tex en helt annan sak. Kan jag tänka mig att jag själv skulle känna i alla fall. Men jag har aldrig skrivit en bok, så vad vet jag ;)

Desirée sa...

Jag såg den också :)

Hanna Lans sa...

Tänk vad mycket bättre det hade varit om ni hade kunnat säga: Jag såg d-i-g...! Next time, DÅ ska jag ha mer kurage!

Maria Engelwinge sa...

Jag ser aldrig på TV. Antar att det var där man kunde se dig? Jag köper det jag vill ha på DVD. Något dyrare, men så slipper jag en jäkla massa crap. Menar inte dig nu, men det fattade du.

Hanna Lans sa...

Maria: Om du klickar på länken så komemr du till GPTV, tidningen GPs filmsnuttar. Inget rikstäckande alltså.