lördag 7 maj 2011

Han gör en Mats Wilander?

När det tidigare rapporterats om att Ola Lindholm misstänkts för narkotikabrott, så tänkte jag att ja, det stämmer säkert. Jag är en sådan där laglydig människa som tror på polisen. Polisen tar inte urinprov på personer hur som helst utan att ha grund för det. Så resonerade jag och dömde därför Ola L. utifrån det. Men i media vinklades det till att man ville svartmåla Ola L. Varför denna svartmålning och av vem, det förstod jag inte. Men jag skämdes lite som dömt honom på förhand. Jag lyssnade alltså på media. Sedär vilket genomslag media har. Nu har testet visat positivt för kokain. Men Ola L. nekar. Eller, som det så finurligt uttalas "Jag har inte tagit någon drog medvetet." Tankarna går till Mats Wilander. Då, för många år sedan, då han testades positivt och nekade hela tiden, till och med efter att han överbevisats. Idag säger han att han att han ångrar att han så styvnackat nekade, men förklarar det med att han tyckte att det var hans privatsak. Ja, det kan man kanske tycka. Men: När man är en offentlig person som har en ställning som förebild för idrottsungdomar över hela världen, eller är chefredaktör för Sveriges största barn-och ungdomstidning, ja då måste man faktiskt tänka sig för några gånger. Jag undrar över hur nästa rubrik i Ola-fallet kommer se ut? "Jag vet inte hur kokainet kom in i min kropp"? Och därefter: "Ola erkänner"?

Jag hoppas att polisen har fel och media rätt. Men det är ytterst sällan som det är på det viset.

7 kommentarer:

camillos sa...

Jag har också dömt Ola utifrån det media skriver. Jag som alltid gillat Ola...
Men det mest ärliga hade väl varit att erkänna, be om ursäkt och förhoppningsvis skämmas en smula?

Hanna Lans sa...

Precis, erkänn, be om ursäkt, skämmas. Bra ordning!

NEWYORKMAMMAN sa...

Eftersom jag bor dar jag bor och darfor har blivit helt blase forvanade det mig inte det minsta att han tagits for kokainmisstankar, eller vad det nu var. Alex Schulman skrev pa sin blogg att det var helt galet att Ola skulle vara misstankt och da tankte jag att ja naturligtvis ar det det! Sa jag vander ocksa kappan efter vinden minsann. Jag haller med om att han borde erkanna. Och skammas. Men vi hoppas att det inte ar sant...

Hanna Lans sa...

Det känns på något sätt som att det är försent att hoppas på att det inte är sant. :(

camillos sa...

Uppdatering:
Ola har gjort ett blogginlägg, hans första och sista.
http://olalindholm.blogspot.com/

Hmm...

NEWYORKMAMMAN sa...

Oj, nu skams jag lite igen, efter att ha last hans inlagg. Men hjalp, vilken fot ska jag sta pa???

Hanna Lans sa...

Jag tycker inte att han säger så mycket i inlägget. Och så är det ju det där med att inte "medvetet" ha tagit någon drog... Jag gillar inte den finten.