lördag 28 maj 2011

Nyhetstorka?

Jag kan inte förstå den här mediala uppmärksamheten som Kungen får just nu. Att han varit en festprisse som tagit snedsteg har ju varit känt länge. Varför dra upp det nu? Är det i brist på rapporter om växande kronprinsessmagar? Eller är det en annan nyhet man hellre vill ha fram men inte får pga pressetiska skäl? Så vill man pressa allmänheten till att kräva mer information om kungaparet och helt plötsligt så blir de uppgifter man sitter inne med, i allmänhetens intresse? Och på så sätt går man runt reglerna om pressetik?  För att det i nuläget skulle vara smutskastning att presentera uppgifterna i pressen? Ja, jag är cyniker ut i fingertopparna. Men med tanke på de historier jag hört av journalistvänner så inser man att det finns en hel massa skit som inte pressen får skriva om. För även om det är svårt att tro ibland, så finns det fortfarande en etik inom kåren.

5 kommentarer:

Maria Engelwinge sa...

Med en bakgrund på en lokaltidning (pappa journalist, jag korrläsare) vet jag hur diskussionerna kan gå. Har dock fått för mig att just lokaltidningar är mer etiska än kvällspressen.
Själv tycker jag att kungen är så ointressant att jag inte kan uppbåda något engagemang, men jag förstår din tanke bakom. Vill man få fram snaskigheter på ett "lagligt" sätt är det smartaste att få det till att det här är något allmänheten har rätt att få veta pga vad det nu kan vara. Då är det mer eller mindre bara att köra på sedan.

Hanna Lans sa...

Precis. Jag håller f.ö. med dig. Hans privatliv är synnerligen ointressant.

Sofie sa...

Jag misstänker att det kommer en löpsedel snart som säger att kungens älskarinna födde en son. Eller något i den svängen.

vally sa...

Precis som jag satt och tänkte, att en växande kronprinsessmage (ditt uttryck) vore det enda, som kunde bräcka hela skiten.
Låt den stackars kungen vara.
Han har jobbigt nog ändå med den stela tanten, den i stort sett föräldralösa barndomen och en hoper snurriga syrror.
Man gapar om att han kan vara farlig för landet med sina ev. kriminella kontakter.
Folk har tappat sinnet för proportioner.

Hanna Lans sa...

Helt sant Vally, vi har förlorat sinnet för proportioner.