torsdag 26 maj 2011

Skrivtips

En författarblogg med självaktning bör ha inlägg om skrivtips. Om jag har självaktning i dagsläget tåls att diskuteras, men författarblogg vill jag ändå propsa på att jag försöker vara. Emellanåt. Just nu sitter jag och redigerar mitt råmanus en första gång. Och vill gråta en smula. Jag måste nämligen stryka en massa. För att det så tydligt skiner igenom på några ställen att vissa saker är självupplevda. Trots att jag inte trodde det när jag skrev den första versionen. Så här kommer mitt första skrivtips:

Stryk allt som kan härröras till din person. Om det inte är något självbiografiskt du skriver såklart. Men även om man skriver fiktivt, så är det ofta man skriver om sådant man själv upplevt. När man fått lite distans till sitt manus, så hoppar dessa meningar fram som en finne efter en chokladkaka. Bort med detta! Jag hajar själv till när jag läser vissa böcker och det är uppenbart att något privat har kommit med.

Exempel på mening jag strukit idag: Han har en förmåga att kunna få problem, stora som små, att låta betydelselösa och inget man behöver ödlsa tid med att tänka på. Den meningen är totalt självupplevd och skulle den ha varit med i någon bok, så skulle det ha varit i "Som någon annan bäddar" men inte i den jag skriver nu. Bort med den! Och hundra meningar till som var likadana. *Måste andas i påse nu när manuset är sju sidor kortare än det var när jag började i morse*

2 kommentarer:

A sa...

Bra tips!:)
Har för övrigt nu beställt din bok efter jag läst om den på Maria E:s blogg. Spännande!

Hanna Lans sa...

Åh, vad trevligt! Jag älskar alla som beställer min bok. :)