tisdag 10 maj 2011

Utsjasad

Så var det det där med stavning. Schasad? Man sjasar bort något. Väl? Eller schasar man? Orkar inte googla. Jag är nämligen precis det. Jag har grävt i trädgården i flera dagar i rad. Jag tänkte också plantera slingerkrasse i våra krukor. Det är ju så färgglatt. I flera krukor gick det bra, men i den här, som står på en hög stubbe, fick jag ta ur jordklumpen från föregående år. Ett väldigt konstigt ljud uppstod när jag lyfte klumpen. Det ackompanjerades av min häftiga inandning och litet kvid när jag såg vad det var. Nära 2 cm stora myror. Det lät när de rörde sig. Hela krukan, men som tur var inte hela jag, var full. Så jäkla äckligt. Jag slängde klumpen långt (nåja) in i ljungen och sprang därifrån. Och hämtade kameran och gick tillbaka. För att ta detta kort. De flesta har redan sprungit och gömt sig, men ni förstår säkert våndan. Det här är en stor kruka. fatta storleken på myrorna.

3 kommentarer:

Marie A sa...

En hel liten myrstack!!

Jag har en på tomten, skogsmyror, men de vet jag var de är så där slipper man överrasknings momentet. Värre är det med svartmyrorna som bor i jorden, gärna där man har tänkt att plantera något, rackarns vad man blir täckt snabbt av myror när man gräver i ett sådant dålt bo.
Otrevligt!

Hanna Lans sa...

Ho ho, det här är inga stack myror inte! Dubbelt så långa och dubbelt så feta. Riktigt läskiga!

nillas liv på pinnen sa...

Schasat när man har druckit och sjasat när man inte har det. Tror jag.