lördag 1 oktober 2011

Skriker ekorrar?

Ungefär vid klockan fem varje morgon är det ett djur som skriker i vår trädgård. Det är inte ett rådjur, för deras läten har jag koll på. Det låter som jag föreställer mig att en häger skulle kunna låta. Som ett fågeldjur med lång näbb. Den långa näbben gör att ljudet låter mer burkigt, tänker jag mig. AAOO. Låter det. AAOO. Redigt högt dessutom. Idag sprang en av hundarna efter något. Rakt in i vår gigantiska rhododendron. Då lät det igen! Första gången någonsin som jag hört lätet mitt på dagen. Upp i stora parkeken hastade en ekorre till säkerheten långt upp och långt bort från en elak hund. Men frågan: Skriker ekorrar? När jag googlar så hittar jag bara att ekorrar gör helt andra läten. Men vad är det som låter? Någon som har ett förslag? Förutom att jag gärna vill få tyst på djuret på morgonen, så börjar jag blir rejält nyfiken.

9 kommentarer:

Sus sa...

Sjöfåglar brukar göra aoo-läten... annars vet jag inte? Svårt att avgöra läte per text. ;)

nillas liv på pinnen sa...

Låter som gäss. Men de brukar inte bygga bi i trädgårdar så här års.

Frida Åberg sa...

Det kanske är en ekorre men extra stark pipa? Eller en fâgelunge som blivit ensam kvar när de andra ska dra? Ekorren kanske matar och tar om hand?

Vilka realistiska scenarior jag tillhandahâller...:DD

Kan inte sâ mycket om djurläten tyvärr, men det lâter spännande, keep us posted!

Hanna Lans sa...

Det är ett mycket högt ljud och har låtit på samma sätt vid samma tid i åtminstone två månader nu. Visserligen bor vi nära havet, men inte tillräckligt nära för att en havsfågel ska bygga bo hos oss. Så himla konstigt alltihop. Kanske låter rådjursungar annorlunda än de vuxna? Kanske är det en bortstött kid som har fixat en lega i vår buske? Jag får väl helt enkelt sätta på mig stövlar och sydväst och bege mig in i busken själv ...

NEWYORKMAMMAN sa...

Ekorrar skriker faktiskt. De låter jättekonstigt. Som illtjut.

Linnéa i Colorado sa...

Ekorrarna här skäller! Det finns ekorrar överallt här och de sitter i träden och skäller varje gång jag är ute med Nala.

Hanna Lans sa...

Men, det kanske är en ekoore då? Men varför varje morgon vid fem? Vad skrämmer den då? Och varför är svenska ekorrar tysta mitt på dagen om det nu är en ekorre?

NEWYORKMAMMAN sa...

De brukar inte skrika. Jag har bara hört dem göra det i CP när de blivit skrämda typ. Jättemysko var det. Man kan ju undra varför den gör det så regelbundet ja. Det är nog något annat. En katt?

Hanna Lans sa...

Parningsrop då? Kanske har ekorrar sådana? Om jag kommer ihåg det så kan jag försöka spela in det imorgon bitti.