tisdag 13 mars 2012

Jävligt pinsamt

Ja, jag skriver ett svärord i titeln på inlägget. Jag börjar bli rejält förbannad. På vad? Jo, på debatten om hen. Nöjesguiden försökte vara politiskt korrekta när de skrev en hel bilaga utan ett enda pronomen. Men tror ni att deras texter är könsneutrala för det? Nixpix, man använder nämligen ord som man i texterna. När ska vi hitta ett könsneutralt ord istället för man? Kanske kan vi låta debatten om nya könsneutrala ord stanna därvid och istället fokusera på att respektera alla? Att jämställdhet inte ligger i att tvinga bort allt som kan visa vilket kön någon tillhör, och istället förstå att jämställdheten ligger i acceptansen av olikheter? Nu har NE på webben lagt till hen som ord. Suck.

7 kommentarer:

Sofie sa...

Jag håller med, hen känns bara löjligt. Hoppas du har en fin dag i solskenet!

Anonym sa...

Att NE har lagt till "hen" betyder inget särskilt (själva företeelsen finns ju, det är ju det som tas upp). Däremot vore det värre om SAOL tog med ordet, för då skulle det anses "allmänt accepterat" och alla som inte vill använda det riskerar att hamna i blåsväder, vilket knappast gynnar jämställdhetsdebatten.

Hanna Lans sa...

Ok, då håller vi tummarna för att saol skippar att föra in ordet!

Anna sa...

Eh - det är ett ord? Som man kan använda eller inte använda. Inget konstigt med det. Det ligger något annat under denna överdrivna upprördhet över ett ord.

Hanna Lans sa...

Jag kan bara tala för mig själv, men jag är upprörd över att mitt kön nedvärderas istället för att uppmärksammas lika jämställt som andra kön. Ordet "hen" i sig är väl inte särskilt uppseendeväckande, men jag tror att det är farligt att inte våga se att det här inte är ett steg mot jämställdhet, utan bara ett annat sätt att ännu en gång visa att det är bättre att vara en hen än att vara en hon. Men allra helst ska man fortfarande vara en han.

Anna sa...

Ah! Men då håller jag med dig i princip! Alltså - att det alltid fortfarande är bäst att vara en han. Däremot så tolkar jag inte alls ordet hen som du. Jag tycker för det första att det är ett praktiskt ord, det händer ofta att jag måste skriva Han/hon och då är ju hen snyggare och enklare tycker jag. Men sen så refererar vi idag ofta till till exempel specifika yrkesgrupper. Hur många är det som spontant säger "hon" om en läkare som man inte vet könet på?

Hanna Lans sa...

Jag vet inte hur många som säger "hon" om läkare. Själv är jag inkörd på att aldrig könsbestämma yrkesgrupper, utan upprepar hellre "läkaren". De få gånger man känner sig nödgad att säga han eller hon, så brukar jag säga "hn". Inget e i mitten behövs. Fungerar så bra så. :)