måndag 12 mars 2012

Starta eget förlag

Jag får en hel del frågor om det här med att starta eget förlag. Många har tröttnat på att bli refuserade gång efter annan, medan andra inte ens vill riskera en refusering, utan hellre ger ut själv. Oavsett anledning, så vill  jag verkligen rekommendera att starta eget!

Att ge ut en bok brukar inte rendera galet mycket pengar i försäljning, vilket kan vara bra i början. Då kan du betrakta ditt förlag som ren hobbyverksamhet. Det är ju bra vad gäller skatter etc. Det som är mindre bra är att man då inte kan dra av moms. En avvägning. Själv har jag valt att registrera mitt förlag eftersom jag tänker ge ut fler böcker. Förhoppningsvis kommer jag även ge ut andra författares böcker och växa med åren.

Jag ser inte andra egenutgivare som konkurrens, jag ser dem som kollegor. Vi behöver varandra och marknaden behöver en mer diversifierad bokflora. Så länge man själv tycker att ens bok håller hög kvalitet både språkligt och historiemässigt, så anser jag att man har en bra grund till att ge ut sin egen bok.

Just nu sitter som på nålar och hoppas att min nästa roman får ett lika bra mottagande som min debutroman och att jag säljer ännu fler böcker. Blodad tand kan vi säga att jag har fått det här året som har gått sedan debuten. En rejält blodad tand, både vad gäller att skriva och att driva eget!

6 kommentarer:

Duktiga Tjejen sa...

Jag LÄNGTAR efter din andra bok!

Jag har ju lagt min lite på hyllan efter illamåendet och allt, men jag hoppas kunna komma igång snart igen så att den kan komma ut nångång!

Anneli Stålberg sa...

Det låter verkligen fantastiskt och jag ser verkligen fram emot att få läsa mer av dig.

Hanna Lans sa...

Tack! Jag hoppas verkligen att det antingen blir på Kabusa eller att jag ger ut den själv. Oavsett så kommer jag vara noggrann med kvaliet på språk och tryck!

Joanna Björkqvist sa...

Heja dig och jag kan knappt vänta på din nästa bok! :)

Fröken Svensson sa...

Jag vill också läsa dina böcker =)
Och jag vill även starta eget. Jag har till o med en affärsidé, men hur sjutton får man pengar till den? Hmm..
Kram!

Hanna Lans sa...

Fröken S: Knalla iväg till närmaste bibliotek!