lördag 15 november 2014

Podcast Blogger eller WordPress

Blogspot eller WordPress, det är frågan. Jag är ju van vid blogger, men det verkar som om de flesta med podcast väljer WP, varför? Googlar runt i väntan på svaret och hittar lite matnyttig information om de olika stegen:

How to publish your Podcast.

How to make a podcast feed from blogger.

How to create podcasts in GarageBand.

Så gör du din egen podcast.

Så sparar du din inspelning i GarageBand.

Ang. inspelningstid, ändra antalet takter till 40 bpm så kan man spela in i tre timmar.

Det där sista visade sig vara viktigaste lärdomen idag! Dessutom måste inställningarna göras om vid varje inspelning, inte varje gång man öppnar GarageBand alltså, utan v-a-r-j-e gång man spelar in. Även vid redigering med flera spår efter varandra, annars hamnar man snabbt inom en alltför snäv tidsgräns.

Slåss med nu: Hur jag lägger till ett fjärde spår under de förinställda tre? Det står på nätet att man ska kunna hantera upp till åtta spår åt gången, men jag fastnar på tre.

Ytterligare en lärdom: Inspelningarna kan max vara på 320 takter. Fast 320 takter och 40 bpm blir inte tre timmar i min telefon, that's for sure. Jaja, det är väl ok om ett podavsnitt inte är mer än 20 minuter kan jag tro, jag har i alla fall hittills inte lyckats lyssna mer än så på ett program oavsett innehåll.

Lärdom tre för dagen: Kära Hanna. Sluta försöka redigera ihop olika snuttar, läs in allt på en gång istället så löser sig problemet. Strunta i enstaka harklingar och bara kör på. Annars är risken stor att du får hjärnblödning. Ok? Ok.

7 kommentarer:

Kristine sa...

Hej! Jag undrar hur jag kan få tag på din bok. Bor i USA och har inget svenskt lånekort. Tusen tack på förhand!

Hanna Lans sa...

Hej! Jag vet inte var i USA du bor, men Svenska Kyrkan i New York ska ha två exemplar i sitt bibliotek. Jag har själv några kvar och skulle kunna skicka över en, den kostar 100 kr men portot kostar detsamma så det blir en ganska dyr bok om du vill köpa genom mig. Den är slut i bokhandeln. Den fanns som e-bok på ett förlag som nu lagt ner sin verksamhet och jag har fått tillbaka filen, jag hoppas kunna lägga upp den eom e-bok innan årsskiftet. Då kan du ladda ner den då?

Kristine sa...

Åh toppen! Jag tror e-bok skulle passa bäst. Försöker hjälpa en vän. Kan jag kontakta dig privat på något sätt?

Hanna Lans sa...

Just nu har jag tyvärr ingen möjlighet att hjälpa till. Vänd dig gärna till Birgitta von Sydow på tel nr +46 31 139672. Eller: birgitta@advokatvonsydow.se Det brukar gå bra att ställa enklare frågor eller få viss vägledning även utan att hon är anlitad som ens advokat. Hon är den främsta på området i Sverige.

Kristine sa...

Tusen tack! :)

Kristine sa...

Hej, jag ingen. :) Undrar bara om du kommer att lägga upp e-boken här på din blogg? Tusen tack!

Hanna Lans sa...

Jadå, så fort jag fixat det så kommer den läggas ut här! Det dröjer dock ett tag till då jag har mycket annat kring mig just nu. :(