lördag 7 november 2015

Collage av Cherstin Juhlin

Jag är egentligen inget större fan av deckare, men genom min första bok, Som någon annan bäddar, fick jag på något sätt kontakt med den pensionerade polisen Cherstin Juhlin som visade sig även hon skriva böcker. Jag kommer inte ihåg om vi bytte böcker, eller om vi köpte varandras, men jag läste i alla fall hennes första, Anagram, och gillade den skarpt. T r o t s att den hamnar inom deckargenren. Genom den boken kom jag på varför jag föredrar andra genre än deckare: De är ju ofta inte alls verklighetsförankrade! Men det är Cherstins böcker. Jag har även läst Bryggan och nu senast Collage.



Det är uppenbart att Cherstin Juhlin vet vad hon snackar om. Allt från utredningar till tugget kollegor emellan och hur det faktiskt går till och den alltid närvarande frustrationen. Hon beskriver arbetet på en polisstation oerhört väl utan att det någonsin blir tråkigt. Cherstin har varit sakkunnig vad gäller Johan Theorins böcker, för att polisarbetet ska bli trovärdigt i hans böcker, och då förstår jag ju varför jag gillar hans böcker också. Jag vill ha verkligheten, inga tillrättaläggningar i CSI-tappning.

I Collage vävs två parallella brott samman. Utredare Annika Vestander (tidigare Vester, men hon och kärleken har slagit ihop sina efternamn när de gifte sig) är inkopplad på det ena fallet, men får egentligen inte röra det andra. Det gör hon förstås ändå, och det med rätta. Även om jag själv inte nått pensionsåldern, så är det uppfriskande att läsa om en huvudperson i den åldern, en huvudperson som inte är man. Hur ofta händer det att medelålders kvinnor, eller gud förbjude snart pensionerade kvinnor, får vara huvudroll ens i en bok utan att de antingen har en störning eller är den mysiga mormodern? (Och där fick jag en knäpp på näsan av mig själv, för jag har en mysig mormor i mitt senaste manus, även om hon är full med jävlar anamma också.)

Jag håller med Kristianstadsbladet i allt i deras recension, förutom det där med kommatecknen. Vilken skum ska att haka upp sig på?

Jag hoppas verkligen att Cherstin Juhlin inte slutar skriva i och med att denna trilogi nu blivit färdigskriven! Det är uppenbart att det finns en himla massa brott att skriva om som aldrig blivit lösta, jag vet att hon tar upp minst ett av dem i Collage. Som upplagt att skriva en Annika Vestander-bok till, och få Cherstins egen syn på saken. Jag tror att hon är helt i linje med sanningen, och kanske att de inblandade kan få något slags upprättelse om det skrivs om det i en bok. Eller ännu fler? Helt klart en författare att hålla ögonen på om man vill ha en r i k t i g deckare!

Inga kommentarer: